wtorek, 24 września 2013

Wieprzowina słodko-kwaśna po chińsku z papryką, imbirem i ananasem


Ta wieprzowina, to moje pierwsze danie kuchni azjatyckiej, które ugotowałam dawno temu z  małej książeczki "Kuchnia chińska" wydanej w 1992 roku. Choć książeczka ta nie jest już tak siermiężna jak wiele innych wydanych w czasach komunistycznych (ma kolorowe zdjęcia!), jednak daleko jej do dzisiejszej literatury kulinarnej. Mam do niej, mimo to, pewien sentyment, bo to ona wzbudziła moje zainteresowanie kuchnią azjatycką. Z tą wieprzowiną to było tak, że najpierw ją ugotowałam, a potem dopiero mogłam jej spróbować w oryginale, nie w Chinach, bo tam nie byłam, ale m.in. w Nowej Zelandii, gdzie restauracje chińskie dominują nad wszystkimi innymi i tam właśnie przypadła mi do gustu najbardziej.  Przez lata moje wykonanie dopracowywałam i efekt końcowy jest niniejszym następujący:

Składniki (4 porcje):
mięso:
350 - 400 g polędwicy wieprzowej (może być też schab)
2 łyżki sosu sojowego
2 łyżki chińskiego wina ryżowego lub czystej wódki
1 łyżka mąki kukurydzianej
1 płaska łyżeczka soli
1 łyżeczka cukru
 
warzywa:
olej arachidowy lub inny do smażenia
2 średniej wielkości cebule obrane i pokrojone w piórka
2 ząbki czosnku
kawałek imbiru wielkości kciuka obrany i pokrojony na cienkie plasterki
1 czerwona papryka pokrojona w dużą kostkę
1 zielona papryka pokrojona w dużą kostkę
1 żółta papryka pokrojona w dużą kostkę
4 nieduże marchewki obrane i pokrojone w talarki
3/4 puszki krojonego ananasa
sól, pieprz mielony

sos:
płyn pozostały po odcedzeniu ananasa uzupełniony wodą lub bulionem do objętości 0,3 l
2 łyżki sosu sojowego
1 łyżeczka przecieru pomidorowego
1/4 szklanki octu ryżowego lub winnego
2 łyżki modu
1 łyżeczka mąki ziemniaczanej

do podania:
posiekany szczypior
prażone ziarna sezamu
posiekana papryczka chili (dowolnie)

Sposób przygotowania:
  1. Mięso pokrój na małe kawałki (ok. 2 x 2 cm), każdy kawałek lekko rozbij.
  2. W misce połącz składniki marynaty i włóż do niej kawałki mięsa. Wymieszaj, aby mięso równomiernie pokryło się marynatą. Marynuj mięso przynajmniej przez godzinę.
  3. W woku rozgrzej 2 łyżki oleju i smaż partiami kawałki mięsa przekładając kolejne partie na talerz wyłożony ręcznikiem papierowym.
  4. Do woka dodaj odrobinę oleju i wrzuć cebulę, czosnek oraz imbir. Smaż krótko na silnym ogniu cały czas mieszając, aby nie dopuścić do przypalenia.Warzywa przełóż do miseczki.
  5. Do woka wrzuć paprykę i marchew i smaż mieszając na równie silnym ogniu do czasu aż warzywa zrobią się kruche (nie powinny być miękkie).
  6. W czasie, gdy warzywa się smażą, połącz składniki sosu i dokładnie wymieszaj.
  7. Kiedy warzywa są już al dente, wrzuć do nich usmażoną wcześniej cebulę z czosnkiem i imbirem, posól, posyp pieprzem i zaraz potem dodaj mięso i krojonego ananasa. Zamieszaj i smaż razem przez maksymalnie minutę.
  8. Na koniec wlej przygotowany sos i szybko zamieszaj, sos zrobi się szklisty i pokryje warzywa oraz mięso. 
  9. Przed podaniem posyp potrawę pokrojonym szczypiorem i prażonym sezamem. Podaj z ryżem.
Tę potrawę, podobnie, jak większość dań kuchni chińskiej smaży się na dość ostrym ogniu. Trzeba więc mieszać i pilnować, żeby nie przesadzić z temperaturą i nie spalić potrawy, bo szkoda by było...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz