wtorek, 17 grudnia 2013

Pierniczki świąteczne - do konsumpcji i do dekoracji


Do przygotowania tych piernikowych choinek wykorzystałam przepis na tzw. lebkuchen - niemieckie ciasteczka korzenne. Połowę ciasta rozwałkowałam cienko i powycinałam z nich choinki, które posłużą mi za jadalną, chrupiącą  dekorację stołu wigilijnego. Pozostałą część ciasta rozwałkowałam grubiej (5-6 mm) i z nich zrobiłam gwiazdki, które przechowuję w puszce. Po dwóch dniach są już miękkie i bardzo smaczne (nie wiem, czy dotrwają do świąt)...

Składniki:
250 g mąki
85g zmielonych migdałów
2 płaskie łyżki przyprawy korzennej plus dodatkowo 1 łyżeczka cynamonu
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
250 ml płynnego miodu
85 g masła
skórka otarta z 1 - 1,5 cytryny
na lukier: 1 białko jajka, 1 - 1,5 szklanki cukru pudru (ilość cukru pudru zależna jest od wielkości jajka, z którego białka używamy)

Sposób przygotowania:

  1. W misce połączyć wszystkie suche skłądniki (mąka, migdały, przyprawy, proszek, soda).
  2. Miód podgrzać w garnuszku razem z masłem, aż masło się rozpuści, lekko przestudzić.
  3. Do suchej masy wlać jeszcze lekko ciepłą mieszankę miodu i masła, wrzucić skórkę z cytryny i zarobić ciasto (ciasto łączy sie dość trudno, ale za to wałkuje łatwo).
  4. Ciasto wałkować partiami i wycinać z niego dowolne kształty. (cienko rozwałkowane da w efekcie bardziej kruche pierniczki, grube będą bardziej miękkie). Jeśli planujemy wieszać je na choince, trzeba wykonać małe otworki, np. przy użyciu wykałaczki).
  5. Ciasteczka układać na blasze wysmarowanej masłem i wstawiać partiami do pieca nagrzanego do 180° C. Czas pieczenia 10 min.  Jeśli chcemy mocniej zrumienić, albo pieczemy grube pierniczki, można czas wydłużyć do 12 minut. Zaraz po wyjęciu z pieca ciastka będą dość miękkie, więc z przekładaniem do miski, czy puszki należy poczekać kilka minut.
  6. Składniki lukru dokładnie wymieszać. Letnie ciasteczka dekorujemy lukrem tak, jak podpowiada fantazja przy użyciu małej strzykawki lub cienkiego patyczka.
Jeśli chcemy, żeby pierniki przetrwały do świąt, chowamy je w sobie tylko wiadome miejsce, z resztą po co je oszczędzać, świąteczny sernik, makowce i inne wypieki i tak przyćmią całą drobnicę, a poza tym, w święta nie ma się już takiej ochoty na świąteczne jedzenie,  jak teraz ...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz