poniedziałek, 6 lipca 2020

Irlandzki bread and butter pudding


Bread and butter pudding, to kolejny przysmak, który przeniknął do kuchni irlandzkiej z Wielkiej Brytanii. Jest to zapiekanka z lekko już podeschniętego pszennego chleba potraktowanego masłem i zapieczonego z mieszanką śmietany, jajek i mleka. Ja wiem, że to nie brzmi zbyt seksownie, ale dla wielu Irlandczyków są to smaki dzieciństwa, podobnie jak dla nas np. ryż na mleku zapiekany z jabłkami, czy kompot z rabarbaru albo zupa szczawiowa lub pyry z gzikiem, każde pokolenie ma swoje wspomnienia kulinarne. Irlandzkie mamy, choć zapewne jeszcze nie kierowały się zasadą zero waste, przygotowywały bread and butter pudding  jako deser dla swoich dzieci, wiedząc, że jest pożywny, pyszny i rozgrzewający, co w chłodnym klimacie Irlandii nie było bez znaczenia.
Ja lubię bread and butter pudding na sobotnie lub niedzielne śniadanie i zapewniam Was, jak raz zrobicie, życie nie będzie już takie samo jak wcześniej. I to jest właśnie patent na to, jak zostać bohaterką/bohaterem w swoim domu.
Bread and butter pudding można przygotować  z pszennego chleba, ale można też do tego celu wykorzystać podeschniętą babkę lub placek drożdżowy, bagietkę, pieczywo tostowe, brioszkę lub bułeczki scones, czy też rogaliki. Ja wykorzystałam chałkę, którą wcześniej własnoręcznie upiekłam.

Składniki:
ok. 8-10 kromek chałki (lub innego jasnego pieczywa)
50 g masła  (użyłam masła Kerrygold)
2 jajka
140 ml śmietany kremówki
225 ml mleka
2 łyżki cukru
1 łyżeczka esencji waniliowej
odrobina masła do wysmarowania foremki

do podania:
owoce
cukier puder
odrobina gęstej kwaśnej śmietany (dowolnie)


Sposób przygotowania:

  1. Piekarnik nagrzej do 160⁰ C. Foremkę wysmaruj masłem.
  2. Kromki pieczywa posmaruj obficie masłem i ułóż w naczyniu do zapiekania tak, aby lekko zachodziły na siebie.
  3. Połącz jajka z kremówką, mlekiem, cukrem i esencją waniliową (trzepaczką rozprowadź na jednolitą masę).  Masę wylej na przygotowane pieczywo pokrywając je równomiernie.
  4. Naczynie z puddingiem umieść na głębokiej blaszce do pieczenia wypełnionej gorącą wodą do wysokości ok. 2-3 cm. Wszystko razem wstaw do piekarnika i piecz 35 minut lub do momentu aż pudding się zetnie i lekko zrumieni na wierzchu.
  5. Gotowy pudding przed podaniem posyp cukrem pudrem i udekoruj owocami.


Bread and butter pudding można przygotować wieczorem, wstawić na noc do lodówki, a rano tylko upiec, aby jak najszybciej podać go na śniadanie. Można też kromki pieczywa poprzekładać owocami, np. kawałkami rabarbaru, tak jak u mnie lub malinami, jagodami itp. Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz