niedziela, 9 sierpnia 2020

Jabłkowo-porzeczkowy crumble z owsianą kruszonką


To jest najprawdziwszy irlandzki comfort food na każdą porę roku, w najbardziej popularnej wersji z jabłkami, ale zniesie także każde inne owoce sezonowe. Nie zdziwi zapewne nikogo  pochodzenie crumble oraz to, że Jane Austen napisała kiedyś, że ..."good apple pies are a considerable part of our domestic happiness". Dobre, domowe ciasto z jabłkami również w kulturze polskiej  niesie pozytywne skojarzenia z ciepłem domowego ogniska i przytulnością. Ale cóż takiego robią irlandzkie gospodynie, aby swój crumble odróżnić od brytyjskiego pierwowzoru, by móc z pełnym przekonaniem powiedzieć, że mój crumble jest lepszy niż twój? Istnieją dwa przekręty, które zmieniają tradycyjną recepturę w irlandzką, jeden, to dodatek whisky do owoców, drugi, to kruszonka z dodatkiem płatków owsianych.

W poniższym przepisie do jabłek dodałam czarne porzeczki, które podnoszą smak na wyższy poziom i dają piękny kolor.

Składniki (na foremkę o wymiarach 20 x 30 cm):

nadzienie owocowe:
700 g obranych i pokrojonych na kawałki jabłek
200 g czarnych porzeczek oczyszczonych z szypułek
otarta skórka i sok z 1 cytryny
2 łyżki mąki
4-5 łyżek cukru (zależnie od tego, jak kwaśne są owoce)
2-3 łyżki irlandzkiej whiskey
1 łyżeczka cynamonu (dowolnie, daję tylko, gdy piekę crumble z samych jabłek)

kruszonka:
szczypta soli
150 g mąki
120 g płatków owsianych
110 g jasnobrązowego cukru
115 g zimnego masła (użyłam masła Kerrygold)
mała garść orzechów włoskich lub pecan (dowolnie)

do podania:
gęsta śmietanka lub lody waniliowe, ja wykorzystałam jogurt grecki z dodatkiem  1 łyżeszki esencji waniliowej i odrobiny cukru pudru

Sposób przygotowania: 
  1. Jabłka i porzeczki umieść w misce, dodaj wszystkie pozostałe składniki nadzienia  i wymieszaj. Przełóż do foremki i rozłóż równą warstwą na całej powierzchni.
  2. W osobnym naczyniu posiekaj masło, dodaj pozostałe składniki kruszonki i połącz z masłem, powinny powstać grube okruchy. Kruszonkę rozłóż na owocach.
  3. Naczynie z crumble wstaw do piekarnika nagrzanego do 180° C i piecz 35 – 40 minut lub do czasu, aż kruszonka zrobi się rumiana.
  4. Crumble podaj zanim całkowicie ostygnie, do każdej porcji dodaj spory kleks śmietany lub gałkę lodów waniliowych.

3 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Przykro mi, ale już zjedzone :-)
      Zachęcam do samodzielnego przygotowania, jest naprawdę proste i zawsze się uda!

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń